All-in ED: a bet for school engagement for everyone és un projecte Erasmus+ (modalitat KA220, de socis cooperants en l'educació als centres) que estem desenvolupant a l'institut Antoni Pous des del 2021 conjuntament amb cinc partners: un centre de secundària de Keuruu (Finlàndia), la Universitat de Jyväskylä (Finlàndia), i tres centre de primària i secundària de Covilha (Portugal), Bad-Voslau (Àustria) i Gerolstein (Alemanya).
El projecte pivota sobre el concepte de school engagement, que en català traduim com a vinculació escolar, com una de les vies per prevenir l'abandonament escolar prematur. Aconseguir que l'alumnat se senti afectivament vinculat a l'escola, hi participi activament, estigui motivat, s'hi senti reconegut... són elements que faciliten la seva continuïtat en els estudis i, probablement, la principal via que tenim les i els docents a l'aula per contribuir-hi.
Com aconseguim, però, que les nostres pràctiques educatives siguin vinculadores? Des de l'inici del projecte, i sobretot gràcies a les aportacions teòriques de la universitat de Jyväskylä i, principalment, del professor Tuomo Virtanen, especialista en student engagement i classroom interaction, hem pogut identificar diversos indicadors que podem observar en les pràctiques que generen vinculació escolar, fonamentalment entorn de tres àmbits: comportament (behavioural engagement), vinculació sòcioafectiva (emotional/affective engagement) i vinculació cognitiva (cognitive engagement).
Però segurament el més interessant del projecte ha estat com hem arribat fins aquí. Perquè no ens hem basat exclusivament en les aportacions teòriques, sinó que hem partit de l'anàlisi de les nostres pròpies pràctiques: identificant, analitzant i compartint engaging practices. És a dir, pràctiques educatives (des de grans projectes a petites accions d'aula) que pensem que contribueixen a generar school engagement.
Plantegem diversos objectius per al projecte:
- A partir de l'anàlisi d'experiències i les aportacions teòriques, identificar i definir indicadors observables que ens permetin valorar les pràctiques en termes de school engagment i facilitadors que ens permetin millorar-les.
- Recollir i compartir pràctiques educatives vinculadores (engaging practices) en un catàleg de pràctiques que anem creant i enriquint (i que podeu trobar a la pàgina web del projecte) .
- Crear una guia (All-in Ed Guideline) com a eina per a l'autoavaluació i millora de les nostres pràctiques educatives, en termes de vinculació escolar.
- Aprendre compartint experiències, des de la pròpia pràctica, com hem explicat en aquest breu article al blog de la Fundació Bofill: Com vincular l'alumnat al centre? Aprendre compartint experiències.
Un projecte realment engrescador i enriquidor, que paga la pena la quantitat enorme d'hores que hi estic dedicant (segurament aquesta és la part dels projectes Erasmus+ que es veu menys!), i que no seria possible sense la col·laboració del fantàstic All-in Ed Manlleu Team: la Júlia Camprubí, la Sònia Higueruelo, la Mònica Peré i la Montse Rabionet.
Ja us n'aniré parlant. Entretant, teniu ganes de saber d'on surt el logo del projecte? El nostre alumnat d'Experimenta i del SIEI del curs passat us ho explica:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada