En
l'article “Les competències oblidades” (publicat a Senderi. Educació en valors, núm. 48, gener 2019), parlo de l'absència
de les competències per a la convivència com una de les principals mancances
del nou currículum competencial. Deixeu-me argumentar aquesta afirmació, fent una
ullada al currículum.
En
primer lloc, cal tenir present que tot i l'aparent novetat dels currículums
vigents, el model competencial és previ (ja apareixia en els decrets anteriors)
i es basa en les 8 competències clau definides a la recomanació comunitària
2006/962/CE[1]:
1. Comunicació en llengua materna
2. Comunicació en llengües estrangeres
3. Competències matemàtica, científica i tecnològica
4. Competència digital
5. Aprendre a aprendre
6. Competències socials i cíviques
7. Iniciativa i esperit emprenedor
8. Consciència i expressió culturals
És
evident que el desplegament de les competències bàsiques no pot tenir una
correspondència directa amb l'estructura d'un coneixement compartimentat en
matèries, i més quan hi ha una clara diferència entre la idea de competències
(enteses com a coneixements, habilitats, actituds...) i els continguts acadèmics
que encara actualment tenen un pes fonamental en l'imaginari col·lectiu sobre
allò que cal ensenyar i aprendre. Així, una de les principals novetats dels
decrets curriculars vigents[2] és la
definició de diversos àmbits que agrupen les àrees (a primària) o matèries (a
secundària), a més de l'aparició de nous àmbits de caràcter transversal.
En
el procés de concreció de les competències bàsiques per a cadascun d'aquests
àmbits, però, no sempre és fàcil establir una correspondència amb les
competències clau prèvies en les que es basa tot el model. N'hi ha (les més
vinculades a les assignatures tradicionals) que són fàcilment identificables,
però n'hi ha d'altres que sembla que s'han perdut o, com a mínim, s'han
desdibuixat.
Fem
una ullada a quins són els àmbits que es defineixen en els decrets i quins
àrees o matèries agrupen:
Quadre 1. Elaboració pròpia
ÀMBITS DE PRIMÀRIA
|
ÀMBITS DE SECUNDÀRIA
|
||
Àmbits
|
Àrees
|
Àmbits
|
Matèries
|
Lingüístic
|
Llengua
catalana i literatura, Llengua castellana i literatura, (Aranès), Llengües
estrangeres
|
Lingüístic
|
Llengua
catalana i literatura, Llengua castellana i literatura, (Aranès), Llengües
estrangeres, Llatí
|
Matemàtic
|
Matemàtiques
|
Matemàtic
|
Matemàtiques
|
Coneixement del medi
|
Medi
natural, Medi social i cultural
|
Científico-tecnològic
|
Ciències
de la naturalesa, Tecnologia, Informàtica, Cultura científica
|
Social
|
Ciències
socials, Cultura clàssica, Emprenedoria, Economia
|
||
Artístic
|
Educació
artística
|
Artístic
|
Música,
Educació visual i plàstica, Arts escèniques i dansa
|
Educació física
|
Educació
física
|
Educació física
|
Educació
física
|
Educació en valors
|
Valors
socials o cívics, Religió
|
Cultura i valors
|
Cultura
i valors ètics, Filosofia, Religió
|
Digital
|
TRANSVERSAL
|
Digital
|
TRANSVERSAL
|
Aprendre a aprendre[3]
|
TRANSVERSAL
|
Personal i social
|
TRANSVERSAL
|
Autonomia i iniciativa personal
|
TRANSVERSAL
|
Una
lectura atenta dels documents referència per al desplegament del currículum
competencial que ha anat publicant el Departament d'Ensenyament[4] d'ençà
de l'entrada en vigor dels decrets curriculars (amb el detall i orientacions
per al desenvolupament de les competències específiques per a cada àmbit de
coneixement i per als àmbits transversals) ens ajuda a identificar on han anat
a parar les competències clau inicials.
Per una banda, podem observar un ampli
desplegament d'algunes d'aquestes: la comunicació (tant en llengua materna com
en llengües estrangeres), la competència matemàtica, científica i tecnològica,
la competència digital i la consciència i expressió culturals. Més complex és
saber com abordar des d'aquest currículum les tres competències clau restants,
clarament transversals: la competència d'aprendre a aprendre (5), les
competències socials i cíviques (6), i la iniciativa i esperit emprenedor (7).
Pel
que fa a les 3 competències restants, sembla que hi ha la voluntat de recuperar-les,
ni que sigui parcialment. A primària, tot i que no apareix inicialment en el
decret curricular, el Departament d'Ensenyament a la seva pàgina web defineix
dos nous àmbits transversals[5]: l'àmbit
d'aprendre a aprendre (amb el corresponent document d'orientacions) i l'àmbit
d'autonomia i iniciativa personal. I a secundària, en el document d'orientacions de l'àmbit
transversal de competències personals i socials (present en el decret curricular
però sense concreció), s'incorpora explícitament una dimensió d'aprendre a
aprendre.
I
on queda la 6a competència clau, la de les competències socials i cíviques, la
més directament relacionada amb la convivència? Em sembla evident que aquesta
és la que caldria desenvolupar d'una manera més clara si volem donar resposta
als reptes que plantejàvem. Recordem la definició que en feia la recomanació
2006/962/CE:
Estas
competencias incluyen las personales, interpersonales e interculturales y
recogen todas las formas de comportamiento que preparan a las personas para
participar de una manera eficaz y constructiva en la vida social y profesional,
especialmente en sociedades cada vez más diversificadas, y, en su caso, para
resolver conflictos. La competencia cívica prepara a las personas para
participar plenamente en la vida cívica gracias al conocimiento de conceptos y
estructuras sociales y políticas, y al compromiso de participación activa y
democrática[6].
A
primària, aquesta competència només és directament identificable a l'àmbit
d'educació en valors (amb poc pes horari i sense cap proposta de gradació de
les competències –per tant, molt difícilment avaluable-), a l'àmbit de medi
natural i social (dimensió ciutadana) i a l'àmbit lingüístic (dimensió
plurilingüe i intercultural).
A secundària,
a l'àmbit de cultura i valors (també amb poc pes horari i sense proposta de
gradació), a l'àmbit social (dimensió ciutadana) i a l'àmbit lingüístic
(dimensió actitudinal i plurilingüe –també sense gradació-). Lluny, per tant,
de ser una competència realment transversal o de tenir el pes d'altres.
També
a secundària, es podia preveure que aquesta competència tingués un pes
específic en l'àmbit transversal les competències personals i socials. Aquest
àmbit s'inclou específicament en el decret curricular de secundària però sense
concretar ni les dimensions ni les competències que hauria d'incorporar (a
diferència de la resta d'àmbits específics i transversals, clarament detallats).
Finalment, en la publicació del document d'orientació per al desplegament
d'aquest àmbit, que el Departament d'Ensenyament va publicar el juliol de 2018[7] (l'últim de la
col·lecció), s'hi defineixen 3 dimensions, únicament amb 4 competències:
Quadre
2. Elaboració pròpia
Dimensió
autoconeixement
|
Competència
1. Prendre consciència d'un mateix i implicar-se en el procés de
creixement personal
|
Dimensió
aprendre a aprendre
|
Competència
2. Conèixer i posar en pràctica estratègies i hàbits que
intervenen en el propi aprenentatge
Competència
3. Desenvolupar habilitats i actituds que permetin afrontar els
reptes de l'aprenentatge al llarg de la vida
|
Dimensió
participació
|
Competència
4. Participar a l'aula, al centre i a l'entorn de manera reflexiva
i responsable
|
Sorprèn
que en aquesta concreció tingui un pes clar la dimensió personal però, en
canvi, les dimensions interpersonal i intercultural (recollides en la concreció
de la 6a competència clau de la recomanació
2006/962/CE) són clarament residuals o fins i tot inexistents.
Per
tot això es pot afirmar que les competències necessàries i més clarament
vinculades al treball per a la convivència (les competències personals i
socials, i dins d'aquestes, més específicament les interpersonals i les interculturals),
tenen una presència escassa i poc rellevant en currículum, tant a primària com
a secundària.
Marta Casas
[1] Recomanació
de la CE sobre les competències clau per a l'aprenentatge permanent (2006).
Consultable a: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/?uri=celex:32006H0962. Aquesta
recomanació està basada en el conegut informe DeSeCo, de 2003, de definició i
selecció de competències en l'àmbit educatiu. Podeu consultar-ne un resum a: http://deseco.ch/bfs/deseco/en/index/03/02.parsys.78532.downloadList.94248.DownloadFile.tmp/2005.dscexecutivesummary.sp.pdf
[2] Decret de
primària 119/2015: http://portaldogc.gencat.cat/utilsEADOP/PDF/6900/1431926.pdf . I Decret
de secundària 187/2015: https://portaldogc.gencat.cat/utilsEADOP/PDF/6945/1441278.pdf
[3]
Inicialment aquest àmbit (Aprendre a aprendre) i el següent (Autonomia i
iniciativa personal) no apareixen en el decret, però sí en la proposta de
desplegament de competències bàsiques per àmbits que fa el Departament
d'Ensenyament.
[5] Almenys,
així apareix a la pàgina web del currículum de primària, en l'apartat de
Competències Bàsiques – Àmbits: http://xtec.gencat.cat/ca/curriculum/primaria/competencies-basiques-ambits/
[6] A: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/PDF/?uri=CELEX:32006H0962&from=ES
(pàg. 7, punt 6)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada