dijous, 1 d’abril del 2021

Khoreia: música en comunitat, música per la inclusió

L'any 2018 vam crear una coral a l'institut Antoni Pous de Manlleu, amb alumnat dels diversos cursos d'ESO. Era una idea que en Lluís Monteis, aleshores director, ja m'havia plantejat només de començar a treballar a l'institut i que vam portar a terme amb la meva companya Júlia Camprubí. Per posar-li nom vam demanar propostes a l'alumnat i el professorat del centre, i els mateixo cantaires van triar-lo. El nom escollit va ser el que ens havia proposat en Joan Silva, professor de llatí i grec (gran especialista en poesia grega antiga i, entre altres coses, traductor de La música de Plutarc): Cor Khoreia.

La khoreia (χορεία), a l'antiga Grècia, era l'art de cantar i ballar en grup, un element central en la vida comunitària. El nom perfecte, per tant, per la idea que teníem d'una coral inclusiva, oberta a tots els perfils d'alumnat i que ens havia de servir per promoure l'equitat en l'accés a la música i l'expressió artística.

Amb la irrupció de la pandèmia el cant coral s'ha convertit en una activitat de risc, i la continuïtat de les corals un objectiu gairebé impossible. Però justament aquesta dificultat ens a esperonat per trobar altres maneres de continuar fent música entre tots i totes. Així va néixer el Projecte Khoreia, amb la programació d'activitats obertes a tot el centre (i a tota la comunitat educativa), amb els mateixos objectius que plantejàvem: la inclusió de tot l'alumnat, la participació de tota la comunitat educativa i el foment de la motivació, el benestar emocional i la cohesió a través de la música.

De la primera activitat programada per Nadal en surt el vídeoclip que comparteixo. 


L'activitat és fruit de la col·laboració amb tres músics exalumnes de l'institut (en Roger Usart, en Santi Serratosa i en Guillem Roma). Vam preparar una coreografia de percussió corporal per acompanyar la cançó "La vida que pren" d'en Roger Usart. Tenint en compte que hi havia diversos grups confinats, vam donar l'opció de participar en la proposta presencialment des del centre (hi vam dedicar una part del matí del dia 21 de desembre) o enviant vídeos des de casa o enregistrats en altres moments. Una primera experiència que hem valorat molt positivament, tant per la participació de pràcticament tot el centre (ESO, Batxillerat, Cicles Formatius, professorat, personal no docent...), com per la motivació i el bon rotllo que ens va generar (tan necessaris en un curs difícil com el que estem vivint).




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada