Comparteixo l'article que vaig publicar al 9Nou del passat divendres 25 d'agost:
Les persones som, fonamentalment, éssers socials; i la convivència en la diversitat, un dels principals reptes de la nostra societat complexa. Sóc antropòloga de formació i treballo per a la igualtat d'oportunitats, la inclusió i la cohesió social des de l'educació, sempre que puc a través de la música. Comparteixo idees i reflexions des de la meva feina i la meva experiència.
dilluns, 28 d’agost del 2017
divendres, 18 d’agost del 2017
dilluns, 27 de febrer del 2017
Xavier Bonal parla d'educabilitat
Fa uns dies El Diari de l'Educació va publicar un interessant article de Xavier Bonal: "És possible educar en qualsevol context?". Una pregunta que, si més no, crida l'atenció.
En Xavi Bonal reflexiona sobre la complexa relació entre la pobresa i l'educació. Per què els infants pobres tenen més obstacles en el seu procés d'aprenentatge que els infants que no ho són? Són múltiples els estudis que assenyalen el nivell socioeconòmic com un dels factors més rellevants en els resultats de l'alumnat (com deia Francesc Carbonell, el fracàs escolar s'acarnissa en els més febles). Però quina és la causa? O quines són les causes?
En aquest article, Bonal introdueix el concepte d'educabilitat (pres de López i Tedesco), per referir-se als "factors aliens a les seves capacitats individuals que limiten injustament les seves possibilitats d'aprenentatge i d'èxit escolar". Es tracta d'una mirada que posa l'èmfasi en els "factors associats a la pobresa que impedeixen l'aprofitament de les oportunitats educatives". Una idea similar a la de Booth i Ainscow (2002), quan parlen de les barreres per a l'aprenentatge.
divendres, 9 de setembre del 2016
Arrelar, pertànyer, estimar
Aquest matí he assistit a l'acte d'inauguració del curs escolar 2016-2017 a Manlleu, amb ganes de sentir la conferència de la Najat el Hachmi: "Una escola on arrelar". La Najat ens ha ofert una xerrada (de fet, un relat, tal com ella mateixa ha dit) francament inspiradora, amb la lucidesa que la caracteritza i aquesta capacitat seva de dir veritats que no sempre són amables sense cap acritud i amb un somriure a la cara.
M'ha agradat especialment la manera com parlava del procés d'arrelament: no l'arrelament administratiu (que difícilment ajuda a arrelar), sinó el procés de fer arrels al lloc que esdevé el nostre. Ens ha proposat un concepte d'arrelar que seria sinònim de pertànyer, i que requereix necessàriament passar per l'afecte, per estimar les persones, els espais, la memòria....
La Najat insistia també sobre la importància de l'escola com a espai privilegiat de contacte (primer i fonamental) de les persones d'origen immigrat (tant els nens i les nenes com les seves famílies) amb la societat receptora. I en la importància que aquest primer contacte sigui afectuós per poder arrelar. De fet, anava més enllà demanant que, fins i tot, es produeixi un enamorament de la família amb l'escola (més endavant, deia, ja vindran els problemes de convivència com en totes les relacions).
Sóc del parer que als professionals que treballem en l'àmbit de l'educació, i sobretot a secundària, ens sol fer por...
dimarts, 24 de maig del 2016
Dotze anys de dol
El temps no ho cura tot. És només que el pas dels dies tapa, com capes de pols, les ferides profundes. I que s'obren noves ferides que couen més. Però l'absència de qui estimem es manté com la presència més clara.
Recordo i enyoro la meva germana, des del primer dia fins l'últim. I avui torno a escoltar les paraules de Miguel Hernández a la seva "Elegía a Ramón Sijé", en la veu de Joan Manel Serrat: no perdono a la muerte enamorada, no perdono a la vida desatenta...
Recordo i enyoro la meva germana, des del primer dia fins l'últim. I avui torno a escoltar les paraules de Miguel Hernández a la seva "Elegía a Ramón Sijé", en la veu de Joan Manel Serrat: no perdono a la muerte enamorada, no perdono a la vida desatenta...
Nuri Casas (05/03/1972 - 25/05/2004)
ELEGÍA
(En Orihuela, su pueblo y el mío, se
me ha muerto como del rayo Ramón Sijé,
con quien tanto quería.)
Yo quiero ser llorando el hortelano
de la tierra que ocupas y estercolas,
compañero del alma, tan temprano.
dijous, 7 d’abril del 2016
Música i transformació social
Moltes setmanes de silenci i inactivitat al meu blog.... però no pas a la vida real. Potser d'aquí ve ;). O potser no. Potser és només que no sé trobar les paraules per respondre a aquest món de desigualtats que ens interpel·la, i opto per allò que cantava en Manolo García: callo per por que les meves paraules no siguin més adients que el silenci.
Però des d'aquest sentiment, continuo pensant que cal lluitar per canviar el món. I que aquesta lluita té molts fronts: els mediàtics i els oblidats, els grans i els petits, els llunyans i els propers. I que potser (tampoc en tinc la certesa) el que ens cal per mantenir la dignitat com a ciutadans d'aquest món convuls és trobar el nostre propi espai de lluita.
Em fa il·lusió compartir un projecte en el que estic col·laborant des de fa uns mesos: Educart pel Desenvolupament. Una iniciativa liderada per la Fundació Educo i Xamfrà que ofereix tallers de música, dansa i arts escèniques en tres centres de Barcelona (dels barris de la Barceloneta, Ciutat Meridiana i el Raval). Es tracta d'un projecte coral en el que hi participen entitats com BasketBeat, Comusitària (Riborquestra), TEB-Ravalnet (La Llama), Escola Mestre Morera, Escola Mediterrània, INS Miquel Tarradell, Monestir de Pedralbes, i hi col·laboren estudiants en pràctiques de la UB i la UAB...
L'objectiu del projecte és contribuir a canviar l'autopercepció dels infants i joves que hi participen, a partir de la seva vinculació amb un projecte educatiu i artístic que posa l'èmfasi en la inclusió, en la relació entre les persones del grup, en les seves necessitats, en la implicació en un projecte col·lectiu... i tot això a través de l'art. Perquè volem aconseguir que aquests infants i joves es reconeguin subjectes de drets i que vulguin implicar-se en processos de transformació individual i social.
És un autèntic goig compartir temps de treball i reflexió amb una colla de gent que pensa, com jo mateixa, que sí que podem canviar el món. I que podem començar a fer-ho cantant, ballant i rient amb un grup de nens i nenes.
Però això no exclou que miri amb una certa admiració i enveja la valentia d'aquells que porten la seva lluita a llocs més difícils i fan que el seu esforç tingui un impacte directe sobre situacions que ens fan perdre el son. Aquesta tarda m'hi ha fet pensar la notícia de la visita a Txarango al camp de refugiats d'Idomeni. Ara encara em ve més de gust escoltar-los :)
Marta Casas
divendres, 3 de juliol del 2015
Educació inclusiva per garantir l'equitat i la cohesió
I continuo compartint :)
Avui, el vídeo que vaig enregistrar fa uns dies per a Educació Post 2015, un projecte del Centre UNESCO de Catalunya i la Fundació Jaume Bofill (a qui agraeixo que em convidessin a participar en aquesta iniciativa), orientat a contribuir al debat sobre els objectius per a l'educació mundial després del 2015, que es presentarà enguany a la UNESCO i a la comunitat internacional.
Hi proposo algunes reflexions sobre com abordar dos dels reptes que considero més rellevants per a l'educació al nostre país: l'equitat i la cohesió.
Avui, el vídeo que vaig enregistrar fa uns dies per a Educació Post 2015, un projecte del Centre UNESCO de Catalunya i la Fundació Jaume Bofill (a qui agraeixo que em convidessin a participar en aquesta iniciativa), orientat a contribuir al debat sobre els objectius per a l'educació mundial després del 2015, que es presentarà enguany a la UNESCO i a la comunitat internacional.
Hi proposo algunes reflexions sobre com abordar dos dels reptes que considero més rellevants per a l'educació al nostre país: l'equitat i la cohesió.
Marta Casas
Subscriure's a:
Missatges (Atom)