divendres, 7 de setembre de 2012

Tots els docents al seu lloc de treball? Parlem de la qualitat de l'educació?

El passat 29 d'agost el Departament d'Ensenyament publicava la següent notícia: "Ensenyament aplica la segona fase del nomenament d'interins i substituts per assegurar les plantilles docents als centres". La notícia explicava que els dies 30 i 31 d'agost es reprenia el procés d'adjudicació telemàtica de nomenament d'interins i, literalment, "d'aquesta manera, el procés permetrà completar la plantilla per tal que el proper dilluns 3 de setembre tots els docents puguin estar al seu lloc de treball".
La notícia és errònia: entre ahir i avui s'han nomenat entorn de 3.000 interins i substituts més arreu de Catalunya. Per tant, el dia 3 de setembre no hi havia tots els docents als centres educatius. I tal com van les coses, és probable que el dia 12 (o 13) tampoc no hi siguin tots. Voleu que parlem de qualitat de l'educació?
Em miro la qüestió des de tres llocs diferents, i des de tot arreu la situació em sembla força esgarrifosa:

El primer: jo també estic pendent de nomenament (disculpareu, per tant la possible falta d'objectivitat). L'any passat vaig començar a treballar dos dies després que comencés el curs. El centre feia mesos que sabia que s'havia de cobrir una mitja jornada de música. El Departament també ho sabia. Però va començar el curs i no hi havia profe. Una plaça de difícil provisió (afortunadament per a mi, perquè després de tants anys sense treballar de docent, tenia un número escandalós a les llistes i no hauria pogut accedir a una vacant d'una altra manera). I pel què sembla també devia ser de difícil previsió (perdoneu l'acudit fàcil) perquè se m'acut que s'hauria pogut resoldre el tema abans que comencés el curs (jo no vaig trigar ni dos minuts a presentar-m'hi, quan va sortir publicada!). És probable que en aquest moment la situació es repeteixi en alguns centres.
L'altra animalada és que a data d'avui et diguin que la setmana vinent t'has de plantar en un centre, el mateix dia que els alumnes, sense saber ni quins grups tindràs, ni quins horaris faràs.... Accepto que és legítim estalviar-se 12 (o 13) dies de contracte (que multiplicat per milers de persones fan "un pico"). Però sisplau: que almenys ens donin marge per poder a començar a treballar bé des del primer dia (em sembla que no conec cap mestre ni professor/a que no es preparés les classes del primer dia perquè no encara no està contracta/da).

El segon: el meu fill gran dimecres que ve comença 1r d'ESO (i aquí sí que seré tan subjectiva com qualsevol altra mare). Vull i reclamo al meu país i al seu sistema educatiu (del qual em sento orgullosa) que aquest primer dia a l'institut (que recordarà tota la vida) estigui dissenyat per facilitar la seva adaptació i l'ajudi a començar amb bon peu el seu trajecte per la secundària. Que, des del primer dia, trobi un entorn que l'estimuli i l'ajudi, que l'acompanyi. Amb un equip consolidat, capaç de desenvolupar el projecte educatiu del centre que tenim la sort que aculli el nostre fill. Perquè si el nostre sistema té tot aquest potencial (que el té), em fa molt ràbia que una mala gestió pugui suposar que no tingui tot el professorat des del primer dia, o que aquest professorat no hagi tingut temps de preparar-se en condicions, perquè acaba d'aterrar el mateix dia que comença l'escola.

I el tercer: fa anys que em dedico a la formació del professorat i darrerament hem estat treballant en l'assessorament a centres (per tant, aquí sí que reclamo la presumpció d'objectivitat). Considero que la inestabilitat de les plantilles, a data d'avui, és un dels principals problemes que han d'afrontar els centres educatius públics. Malgrat les disposicions de la LEC, les direccions dels centres assisteixen atònites a la configuració de les plantilles docents mitjançant un sistema d'adjudicació de vacants que, malgrat la seva pulcritud metodològica (els nomenaments telemàtics estan, per definició, lliures de subjectivitat) s'allunya del sentit comú. A data d'avui hi ha equips directius que encara no saben amb quin professorat compten per començar les classes la setmana vinent. Com es pot desenvolupar un projecte educatiu de centre si no hi ha la possibilitat de consolidar les plantilles? Al meu parer, aquesta és una de les principals traves a l'hora de garantir la qualitat educativa al nostre país.

Però no vull que sembli que només em queixo. També apunto algunes vies per millorar en aquesta qüestió (i sense necessitat d'incrementar els recursos!):

  1. Que d'una vegada per totes garantir la qualitat educativa sigui el principal criteri a l'hora de prendre qualsevol decisió referent a l'organització del personal docent (fins i tot per sobre dels interessos particulars del professorat). 
  2. Que es revisi l'actual sistema de gestió de personal docent i de configuració de les plantilles docents als centres. Trobo incomprensible que en aquest àmbit tan sensible no es contemplin fites tan consolidades en el món dels RH com la captació i retenció del talent, la consolidació dels equips, els estímuls a la carrera professional, la reducció de l'absentisme... 
  3. Que tal com contempla la LEC els centres educatius i els seus equips directius tinguin una major autonomia en les decisions que afecten a la composició i consolidació de les plantilles per garantir la continuïtat i el desenvolupament dels projectes educatius.
  4. I a l'espera d'implementar un sistema més eficient (sense necessitat d'incrementar costos), millorar la gestió del temps i preveure els nomenaments de les plantilles amb suficient antelació per garantir que, efectivament, tots els docents siguin al seu lloc de treball en condicions el dia que comenci el curs.


Marta Casas


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada